Kontinentalförbindelser - standard och teknuikutveckling (Historiskt material)

av Olof W, Saturday, February 17, 2018, 11:13 (2252 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Några vänner har fått möjlighet att skriva en bok om familjehistorien. Till den hör en överdådig bröllopsresa, från början av maj till mitten av september 1907. Resan berör Danmark, Tyskland, Schweiz och Frankrike.
1. Kan man om dessa länder säga att deras järnvägsnät vid den tiden höll god standard och att teknikutvecklingen vid dem då var både omfattande och snabb? Tacksam för kommentarer, gärna allmänna.

Oj, var skall man börja.
Det korta svaret är att ett obetingat JA!

Tiden mellan 1898 och 1914 kan betecknas som en av järnvägens höjdpunkter och den tid då ångloksutvecklingen in Europa stod som högst.

Om man bara tittar på expresslok så kom Bayerska S2/6, "die schönste Maschine , die je in Deutschland lief", 1906. Alla tyska länder spottade under perioden fram allt mer avancerade Atlantic och Pacific lok. Motsvarande utveckling skedde inom alla områden av järnvägen.

Danmark låg lite efter men inte lika långt efter som ulandet Sverige. 1907 tog DSB emot de första Atlantic-loken littera P. Detta efter att man lagt om huvudbanorna med 45kg/m räls vilket tillät ett axeltryck på 20 ton.

Jag har inte lika bra koll på utvecklingen i Schweiz och Frankrike men inget säger att utvecklingen skulle varit mindre intensiv där.

[i]Olof[/i]


Hela tråden: