ASLJ persontrafikbyråkrati (Fordon: lok)

av Kjell Aghult, Saturday, February 17, 2018, 15:09 (2252 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Trafiken efter 1931 var inte självtagen. Koncessionsändringen då var skriven så, att grundstatus i persontrafik behölls. Enbart trafikeringsplikten slopades: Ju övertas av Skyllbergs Omnibus (Förstås dotterbolag till bruket).

Den tillfälliga persontrafiken 1941-04-01--1948-05-08 mötte därför inga hinder. I vart fall
sista året omfattade den bara ett enda tåg: Vardagar Lerbäck 7.02-Askersund 7.45. Bussarna
körde 10 minuter snabbare! 1880-talsvagnarna användes, då enda boggivagnen sålts till LJ
1938. Den har förut behandlats på Forumet.

Den tilltänkta persontrafiken på Hjärtasjön krävde enligt "Väg och Vatten" ingen koncession.
Den skulle bedrivas i s k slutet sällskap: Skolbarn till den nya Kyrkskolan i Lerbäck,
de flesta med fäder inom Skyllbergs bruks skogsförvaltning. Man tvekade först till busstrafik
m h t det klena vägnätet i trakten. Men tycks alltså ha ändrat sig.


Hela tråden: