YBo-trafik tågsammansättning (Järnväg allmänt)

av Gunnar Olson, Sunday, February 18, 2018, 13:55 (2258 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Förekom det någonstans planmässigt fler släpvagnar än motorvagnar i YBo-tågen? Med ”trärälsbussar” var det enligt Arne H’s rälsbussbok tillåtet enligt cirkulär på några sträckor (ett fyr och ett tvåaxliga släp) men fanns det undantag också för YBo6/7/8?

MVH!
Anders S


I vart fall aldrig sett sådant på bild, med 200hk motor kan det ju inte ha blivit så mycket till dragkraft med många släp.
Av SLM och SPM får jag det till att det fanns 372 motorvagnar Y6-8 och till dem 330 släp inkluderat de tvåaxliga "tvålkopparna"


En icke planmässig sammansättning av ett tåg (eller möjligen bandisposition) där jag var passagrare var en enda verksam YBo7, en overksam YBo6, en UBo7y och en UFo på sträckan Tjunnaryd-Björköby. Första kilometern är det rätt bra uppförslut, så det gick verkligen inte fort. Orsaken var att Ybo6 i tåg 404 fått motorstopp och att tågsättet i efterföljande snabbpersontåg (448 tror jag numret var) fick gå som bandisposition från Ekenässjön för att i Tjunnaryd kopplas samman med tåg 404´tågsätt.

Jag ändrar min gissning om nummer på snabbpersontåget till 410. Någon som har en kommunicka från 1960 eller något tidigare har möjlighet att kolla.


Hela tråden: