ASLJ persontrafikbyråkrati (Fordon: lok)
.... träffades 1946...
Även frun till en tidigare kollega åkt med ASLJ återupplivade persontåg: Som barn någon gång
på 1940-talet, i "en vagn med många dörrar".
Obs att "ASLJ" är en skrivbordskonstruktion, för samtrafiksavräkning etc. Det var två separata
aktörer, privata Skyllbergs bruk och kommunala Askersund-Skyllbergs Järnvägs AB. Som - liksom
de två bolagen i L&HJ - levde i en slitsam relation. På vagnarna stod också den juridiske ägaren, SB = Skyllbergs bruk.
Något s k lurt tycks det ha varit med persontrafikkoncessionen. I april 1948 annonseras ännu
banan i "Kommunickans" järnvägsdel (tabell 137). Där hänvisar man dock till bussdelen (tabell
2375), där också det enda persontåget återfinns.
Obs att "Kommunickan" inte utgavs av S, utan av Almqvist & Wiksells förlag i Uppsala. Dock
med en importerad SJ-man, på 1970-talet Gösta Skoog. Systemet lades dock helt om ca 1980:
SJ datoriserade tidtabellssystemet och länstrafikbolagen tillkom, med egna tidtabellshäften
(Förut busstrafiken varit dåligt samannonserad). Här minns jag dock inte alla turer.