Kontinentalförbindelser (Historiskt material)

av Sven Bårström, Sunday, February 18, 2018, 19:34 (2252 dagar sedan) @ Sven Bårström

Något mer om förbindelserna Stockholm/Göteborg - Tyskland via Danmark 1907 (hämtade ur SJ minnesskrift 1931):
Restiderna var sommaren 1907
Berlin - Stockholm via Sassnitz - Trelleborg (båt, nordgång): 23 h 47 min resp 24 h 10 min;
Stockholm - Hamburg via Malmö - Köpenhamn - Korsör - Warnemünde (tågfärjor, sydgång): 24 h 8 min;
Göteborg - Berlin via Malmö - Köpenhamn - Korsör - Warnemünde (tågfärjor, sydgång): 22 h 05 min resp 20 h 55 min;
Göteborg - Hamburg via Malmö - Köpenhamn - Korsör - Warnemünde (tågfärjor, sydgång): 21 h 38 min resp 22 h 30 min;
Göteborg - Hamburg via Malmö - Köpenhamn (tågfärja) - Korsör - Kiel (båt, sydgång):23 h 46 min resp 21 h 44 min.
Förbindelserna Berlin - Stockholm krävde som jag tidigare nämnt byte i Sassnitz, Trelleborg och troligen Malmö C. Göteborg - Berlin och Göteborg - Hamburg med två tågfärjor krävde byte i Österport och egen transport till Köbenhavn H, men det gick direktvagn Köbenhavn H - Berlin resp Hamburg. Förbindelsen Göteborg - Hamburg via Kiel krävde byte i Österport, Köbenhavn H, Korsör och Kiel.
Göteborgsförbindelserna gällde också till och från Oslo. Mellan Oslo och Berlin/Hamburg var restiden 30 - 32 tim.
Om detta finns att läsa i SJ minnesskrift 1931, band I, sid 438. Beskrivningen av postbåttrafiken Trelleborg - Sassnitz före 1909 finns i band 4 av SJ minnesskrift 1906.
Hur man lämpligen reste söder om Hamburg och Berlin, har jag tyvärr ingen aning om.
Sven B


Hela tråden: