C-sam minicontainersystem (Järnväg allmänt)

av s svensson, Sunday, February 18, 2018, 23:30 (2251 dagar sedan) @ norvinge

Hösten 1968 pratade jag med några personer som verkade på den högsta våningen på Teknologgatan i Borås,våning 3. Där planerade man för en ny godsstation i Jönköping och en för persontrafiken och att lägga ned delar av de gamla anläggningarna. Sent på hösten 1968 kom direktivet uppifrån styrelsen för SJ. Använd småcontainer istället. Och så fick det bli. Jönköping var den första stationen med Csam vad jag vet. Sedan finns det också andra uppgifter. Vilken dragbil skull man använda då man körde ut Csam. Lastbilstillverkarna var inte alls angelägna att bygga en bil som passade att lasta Csam. Jag hoppas att någon fotograferat. Om jag kommer i håg rätt blev det en liten MB lastbil (Mercedes-Benz) och specialbyggnation.

Vid den här tiden var SJ centralt mycket aktiv med att förorda container. Det anordnades kurser och föreläsningar om container. Det gjordes studiebesök på olika företag för att studera om det gick att använda container (vilket är samma som lastbärare).
Som jag ser det var det på regeringsnivå som det ansågs vara angeläget att SJ blev av med styckegodset. Lastning i container innebar att det lastades liten mängd gods jämfört om man lastade i en järnvägsvagn.
Teknisk utveckling eller inte. Container, både 40 fots och Csam, innebär merkostnader som lastades över från SJ till kunderna.
Det som gjorde att Csam upphörde (vet ej vilket datum) var 1974 års bränsleprisökning.
Så sent som 1981 då jag läste transportekonomi vid GU(CTH) och skrev då några sidor om den nya B-A-B taxan.Man tillämpade km taxa på A-sträcka medan man vid lastning tog ut en avgift på lastningsorten och en på lossningsorten (B).
Det blir billigare att lasta en bil med skåp och sedan köra direkt till orten som skall ha paketen. Detta är bara att inse. Jag tror att även B-A-B taxan begravdes och det blev en helt fri taxa som betalas.


Hela tråden: