Sammansättning YBo-tåg f.d.ÖCJ vintern 1956-57. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av S-O Johansson, Tuesday, February 20, 2018, 11:24 (2251 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Intressanta uppgifter! Din far skrev nog i rätt ordning, så gör de flesta och så gjorde jag själv avseende multlok och X7-sätt. Undrar om UDFo-släpet hängde med i flera vändor för resgodsavdelningens skull men bara med öppen postkupé första tåget ner från Lp efter postförande snälltågs ankomst och det sista upp på kvällen. Någon som har förteckning över postkupéer eller minns själv? Hur som helst verkar det ha varit mycket gods i 946 och sedan var nog UFo-an med ner i första tåget på morgonen. Synd att så få gamla omloppsplaner finns kvar.

Roligt att Du delar med Dig av de historiska dokumenten Din fars anteckningar utgör.

Med vänliga hälsningar!
Anders S

Han skrev nog rätt ordning från Linköping efter som dom åkte tågen 945-946 i ett svep med lite rast i Hultsfred och sammansättningen noterad för hela turen med en liten markering att man kopplade till UFo:an i Hultsfred. .
Rätt ordning exempelvis den 17/12 borde då bli: UBFo6y 1985+UDFo20 1919+YBo6 1007+1006+UFo6 1959. Men helt säker kan man inte vara.
UDFo-släpet gick två gånger till Hultsfred per dag med undantag av helgerna då det blev en gång per dag. Morgontåget 941-942 och kvällståget 945-946. Postkupén var bemannad både upp och ner i tågen 945-946 så den var nog bemannad både upp och ner i morgontåget 941-942. I tåg 941, avgång Linköping kl. 05,20, gick UFo-släpet ner till Hultsfred och stod kvar till kvällen. Hur man löste det i Hultsfred kan man undra eftersom det måste ha blivit växling med släpet. F.d. ÖCJ hade bara ett plattformsspår i Hultsfred som även användes av snabbtågen Linköping-Oskarshamn.
Man kan läsa ut att man så långt som möjligt försökte köra med kombinationen en YBo6 per släpvagn i tåget. Men som sagt inte alltid.


Hela tråden: