Om person på bilden (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Lennart Fransson, Tuesday, February 20, 2018, 19:18 (2250 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Bilden är enligt uppgift tagen i Urshult på f.d. HKJ, förmodligen sent 1940-tal.

Stationsmästaren hette Sven Linell. De sista åren före pensioneringen var han stationsmästare i Tingsryd.


Personalstaten anger Gunnar (Erland) Linell. Stm kl 7, f 1910.


Ja, men efternamnet stavas Linnell i samtliga källor jag har tillgång till.

Jag har en uppgift om att han förflyttades till Ingelstad när Urshult lades ned 1965. Det låter en aning märkligt men det finns kanske en bra förklaring. Någon som vet mer?

M.v.h.
Ola


Ingelstad var bemannat tiden närmast efter nedläggningen av persontrafiken. Att det skulle vara av Linnell kände jag inte till. Stationshuset togs dock ur bruk. I stället inreddes godsmagasinet med expedition och väntsal. Jag antar att det var för att komma på rätt sida om spåren i förhållande till den dåvarande busshållplatsen, numera parkering för ICA-butiken.

Om man ska vara petig så var den dåvarande (före 1975) busshållplatsen belägen precis vid parkeringsplatsen till dåvarande ICA-butiken, som idag inhyser frisersalong och pizzeria. 1975 invigdes nya ICA-Föreningsbanken-Posten, med busslinga utanför. Allt beläget på gamla bangårdsområdet, där stationshuset slutligen revs och lämnade plats för del av parkeringen (närmast ån). Fast idag har bussarna sedan länge flyttat något 100-tal meter söderut, och parkeringen utökats. Ungefär där godsmagasinet låg byggdes för Sparbank och Cykelbutik.


Hela tråden: