Om person på bilden (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Gunnar Olson, Saturday, February 24, 2018, 11:15 (2225 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det låter rimligt. Hur länge var han kvar i Tingsryd och vad hade denna station för status efter persontrafikens nedläggning?

(Obemannad) lastplats, både trafikalt och infrastrukturellt. I förra fallet expedierades vagnslasterna av vagnexpeditionen (vagnx) Växjö. Tkl där handhade den enkla trafikledningen: Normalt gällde ju "ensam vut". Skyddet gällde nog mest banarbeten, t ex i korsande kommunala nät.

Nej. i varje fall inte trafikalt. Tingsryd var expeditionsställe med sammanlagt tre man. Expeditionen var öppen från tidig morgon till tidig kväll måndag-fredag och dessutom några timmar på lördagarna. En man jobbade heltid i yttre tjänst, främst i godsmagasinet. Denna bemanning bestod även sedan vagnslasttrafiken upphört och 1970 och spåret rivits. Efterhand minskades bemanningen till två man (vid Linnells pensionering) och slutligen till en man. Sista SJ-anställde slutade någon gång på 80-talet. En ombyggnad av stationshuset skedde i mitten av 70-talet så att den gamla väntsalen blev styckegodsmagasin och en ny, mindre, väntsal inreddes, som vette mot busshållplatserna.


Hela tråden: