Sammansättning YBo-tåg f.d.ÖCJ vintern 1956-57. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av yngve nilsson, Tuesday, February 27, 2018, 11:01 (2221 dagar sedan) @ S-O Johansson

Svar till S-O Johansson.
Postkupeerna ändrade normalt inte nummer och fick samma nummer som tågen förrän 1968. Före detta fanns på ÖCJ Pkp 249, den gick i Pt 945-946. och Pkp 401 som gick i Pt 941-942. När Pkp 249 drogs in kommer jag inte ihåg men då kom Pkp 401 att gå i Pt 941-946. ( Personalen på denna postkupe hade då en tur Linköping-Hultsfred-Nässjö-Mjölby-Motala.-Linköping och lika dant åt andra hållet, alltså en lång dagtur som även omfattade Pkp 351-105-428-och 353. På NOJ gick vid denna tid Pkp 22 i Pt 2221-2226 och 351 i Pt 2225-2222. Lokomotorerna i Hultsfred 2st Z43 nr 428 och 477 hade även motorvagnsväxling. På kvällarna höll en till på godsbangården då Ngt 5812 ( Oh-N) var där och den andra vanligast 477 växlade UF-släp. Dels hämtade man den som stod så stickspåret mellan spår 2 och 3, flyttade över den till spår 4 för lastning, gick runt densamma, När Pt 2226 kommit in tog man UF6 med sig ,gick emot detta tåg, tog med sig den sista UFo, växlade över denna till spår 3 och kopplade till den sist i 946, återvände till spår 1 och kopplade till UF6an sist i Pt 2226. Pt 2226 hade vid ankomst Hf 3 YBo6-UFo6-UDFo20-UFo6 och vid avgång 3YBo6-UFo6-UDFo20-UF6.
1968 bytte postkupeerna nummer och fick ofta samma nummer som tågen men inte på NOJ eller MYJ där de fick nr 252 resp 222


Hela tråden: