TGOJ, Flen, 1964, 2 bilder. (Bana)

av Sven Bårström, Thursday, March 01, 2018, 11:37 (2220 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Spåret ser för oss "renläriga" från SJ och BV lite speciellt ut. Heyback-befästningar här och var, skruvbefästningar, eventuellt blandade med spik i övrigt. Jag vill minnas att TGOJ successivt lät spårstandarden öka genom befästningsbyte tillsammans med de löpande slipersbytena. Och i början av 60-talet började Heybacken bli vanlig.
TGOJ-spårkonstruktionen kan i någon mening ha varit ekonomisk; man kunde ju successivt höja standarden inom ramen för det normala underhållet. Men nog hade man problem med stora spårviddsvariationer. Heybacken bör ha hållit en ganska trång spårvidd, medan de andra befästningarna i de gamla sliprarna snart fick en större spårvidd. Och ojämn spårvidd är inte bra, vare sig för tåggången eller befästningsslitaget.
Man noterar ju också att grusballasten är bibehållen, vilket är aningen säreget.
Prylen på slipern är säkert ingen flänssmörjningsapparat. Dels ligger den i rakspår, där man inte behöver sådana, och dels finns det ingen olja i spåret.
Kan det möjligen vara en axelräknare? Jag har en svag aning om att TGOJ på sin fjb (Siemens?) använde sådana som komplement till spårledningarna i anslutning till stationernas ställverk.
Med ett antal frågetecken
Sven B


Hela tråden: