Ur A Erikssons annotationsbok mars 1978 (Järnvägspersonal)
Mars -78
00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
000/000 ton = tågvikt/bromsvikt
/text/ = skrivet i boken
(text) = min kommentar.
Tåg 9759 går Arvidsjaur – Slagnäs med dubbla lok och Storumanloket som andralok, därför ingen
notering om vagnvikt. Fortsatta förseningar för detta tåg i Sorsele och till Storuman.
T44 har börjat användas i Vännäs-tågen, samma varje gång!?
3:e vägrar T43 214 gå vidare.
9:e går tyngsta tåget jag noterat på dessa banor, 1577 ton.
2 mar
tåg 9761
Storuman, 88 ax, 691/556 ton, lok T43 233
Lövliden, 396/ ton
- Vilhelmina
tåg 9762
Vilhelmina, 10 min sen, 54 ax, 740/482 ton, lok T43 233
Storuman, /15 min sen, 48 ax, 735/529 ton
- Arvidsjaur, 18 min sen
3 mar
tåg 9759
Arvidsjaur 4.49, lok T43 214
Slagnäs, 58 ax, 368/284 ton
Sorsele, 52 ax, 492/408 ton
km 204+500, /hjälplok/ (mellan Sandsele och Sandsjönäs, tydligen vill inte 214 längre)
- Storuman, 192 min sen
7 mar
tåg 9761
Storuman 11.52, 15 min sen, 20 ax, 147/127 ton, lok T43 216
Lövliden, 182/ ton
- Vilhelmina
tåg 9762
Vilhelmina, 48 ax, 723/363 ton, lok T43 216
Storuman, /15 min sen, 46 ax, 745/372 ton, /TC/,
(kan det betyda att trafikchefen åker med för att kolla varför det blir förseningar på sträckan,
eller att ett Tc-lok går med?)
- Arvidsjaur, 25 min sen
8 mar
tåg 9759
Arvidsjaur 4.49, lok T43 222
Slagnäs, 56 ax, 316/290 ton
- Sorsele
vagnuttagning
Sorsele, lok T43 222
Sorsele industrispår
- Sorsele
tåg 9759
Sorsele, 49 min sen, 76 ax, 753/725 ton, lok T43 222
- Storuman, 72 min sen
9 mar
vagnuttagning
Storuman, lok T44 342, T44 350
Långselberget
- Storuman
tåg 9775
Storuman, 99 ax, 1408/1334 ton, lok T44 342, T44 350, (detta är rekord
vad jag sett vad gäller tågvikt denna bana)
Lycksele, 119 ax, 1577/1463 ton
Hällnäs
- Vännäs
10 mar
tåg 9774
Vännäs 1.20, 58 ax, 593/445 ton, lok T44 342, T44 350
Lycksele, 46 ax, 442/378 ton
- Storuman
14 mar
pass tåg 3543 Storuman – Vännäs 18.03
15 mar
tåg 9774
Vännäs 1.20, 56 ax, 554/503 ton, lok T44 342
Lycksele, 34 ax, 262/252 ton
- Storuman
17 mar
tåg 9761
Storuman 11.52, 108 min sen, 38 ax, 253/203 ton, lok T43 222
Lövliden, 10 ax, 81/ ton
- Vilhelmina, 110 min sen
tåg 9762
Vilhelmina, 90 min sen, 50 ax, 738/529 ton, lok T43 222
Vojmån, 80 min sen/110 min sen
Storuman, 115 min sen/115 min sen, 44 ax, 730/533 ton,
- Arvidsjaur, 122 min sen
18 mar
tåg 9757
Arvidsjaur 7.20, 36 ax, 287/162 ton, lok T43 212
Sorsele, /20 min sen, 62 ax, 747/622 ton
- Storuman, 32 min sen
19 mar
pass tåg 3543 Storuman – Vännäs
20 mar
tåg 9774
Vännäs 1.20, 38 ax, 508/362ton, lok T44 342, T44 350
Lycksele, 46 ax, 643/481 ton
- Storuman
22 mar
tåg 9761
Storuman 11.52, 58 ax, 395/344 ton, lok T43 221
Lövliden, 154/ ton
- Vilhelmina
tåg 9762
Vilhelmina, 38 ax, 579/392 ton, lok T43 221
Storuman, 32 ax, 540/380 ton
- Arvidsjaur
23 mar
tåg 9759
Arvidsjaur 4.49, lok T43 218
Slagnäs, 40 ax, 295/212 ton
Sorsele, 42 ax, 308/225 ton
- Storuman
28 mar
tåg 9761
Storuman, 20 ax, 227/204 ton, lok T43 212
Lövliden, 382/ ton
- Vilhelmina
tåg 9762
Vilhelmina, 36 ax, 495/298 ton, lok T43 212
Vojmån, /10 min sen, 52 ax, 730/438 ton
-Storuman
total tjänstgöringssträcka --78-03-30; 1 037 125 km