Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg (Fordon: vagnar)

av Leif B, Sunday, March 04, 2018, 19:39 (2216 dagar sedan) @ s svensson

Det fanns på flera linjer tåg bestående av ellok + F1+Bo6b+Bo6b.
Vad jag kan förstå så gick det sådana på linjen Svartå-Örebro men även Laxå-Hallsberg-Örebro och ev ytterligare norrut.
Sådana tåg gick också Borås-söderut och vände i Björketorp,Berghem eller i Skene. Dessa tågsätt gick även på dåv II Distriktet Göteborg på sträckan Borås-Göteborg och Öxnered-Göteborg. Möjligen gick det något sätt till Uddevalla. Mitt minne säger mig att fram till juni 1963 gick det Bo13+Bo13 med F vagn till Varberg och på Kungsbacka.
Rent allmänt var det F1 vagn som användes. Dock kunde i enstaka fall i lokaltåg Skene-Borås gå F3. Senare,troligen med ingång med 1960 talet, gick det även Bo6b+Bo6b+F hela vägen Varberg-Herrljunga i tågen 3802 och 804. Retur i 809 och 811.
Allmänt kom det F5 (Fv1) och ersatte F1. Exakt tid kan jag inte precisera. Men vad jag kan komma ihåg bör det vara cirka 1963-64.
Under någon tidtabellsperiod så kördes vissa tåg (fd 803 och 810) enbart Borås-Varberg mitt på dagen. F vagn var viktigt och den befordrade framför allt ilgods. Detta även om det i vissa tåg enbart befordrades någon cykel och tågpersonal. Vagnen plockades alltså inte ur tågen utan medföljde sina Bo6b+Bo6b.
Jag skriver Bo6b för det var mycket sällan som jag sett Bo6a. Dock att under mitten av 50-talet det enbrt var Bo6 (före 3/6-56 Co6). SSn

Det har väl förekommit även G-finkor (som ser ut som D30) för godsbefordran i lokala persontåg men man ville nog helst ha en eller F5 (senare FV1) eller F5a/F5b (senare FV2/FV3), inte minst för att ge konduktören en tjänstekupé att pyssla med skrivarbetet kring res- och ilgodset.

D = Postvagn (normalt i persontåg)
F = Res- och ilgodsvagn (normalt i persontåg)
G = täckt godsvagn (normalt i godståg)

Bilder på F5 resp F5a och F5b.


Hela tråden: