Vagnar för förlängningen till Täby? (Fordon: vagnar)

av Överkörmästaren, Monday, March 05, 2018, 17:28 (2236 dagar sedan) @ Leif B

Var det beskrivna vagnöverskottet avsett för den uteblivna linjeförlängningen från Akalla till Hansta?


Som jag minns det var vagnöverskottet avsett för 10-vagnståg på blåa linjen.

/Christer


Nej. De hade ju inte ens räckt till för att införa 8-vagnståg.

Det är tydligen minst lika mycket mystik kring det här som kring mytbildningen om de cylindriska hjulringarna, som efter vad jag sedermera kunnat utröna ursprungligen verkar ha utspritts av den här verkmästaren från Bergslagen, vad han nu hette.

Förnuftet säger mig att ni alla förbiser den mest rimliga förklaringen, nämligen att dessa vagnar helt enkelt köptes in för att användas på Saltsjöbanan.


var det inte möjligen så att man beställt C6:or (och C7:or) i tillräckligt antal för T-bana 2 (nuv "Röda linjen" ) inkl. förlängningen till Täby som planerades öppna ca 1977? Till Tunnelbana 3 ("Blå linjen" ) beställde man blå vagnar avsedda för högre linjespänning (nominellt 750 V i st f 650 V), d v s C8 och C9.

När Täbyförlängningen sköts upp, hade man överskott på C6:or. Dessa kunde man använda så länge på Tunnelbana 3 om man behöll den lägre spänningen. Spänningshöjningen var nödvändig för 10-vagnarstågen och de kunde man ändå skjuta på framtiden när byggplanerna i Hansta m m sköts på framtiden. C8:or och C9:or byggdes omkopplingsbara, men det fanns ändå ett överskott av C8:or i beställningen. Dessa C8:or konverterade man till C10-C11 innan tillverkningen. Så har i alla fall jag uppfattat att det gick till. (Om man dessutom avbeställde ytterligare C8:or eller lät bli att utlösa optioner på C8 eller C9, vet jag inte men det är ju möjligt.)

Tanken var väl sen att när förhållandena återgick till "det normala", d v s rekordåren satte fart igen och de "högljuda, lokala opinionerna" i Saltsjöbaden och Täby-Vallentuna lugnade ner sig och rättade sig efter "demokratiskt fattade beslut", så skulle man bygga vidare enligt Planen.

Konkret skulle man då
- flytta alla C6:or till Tunnelbana 2 när Täbygrenen öppnade i hela sin längd.
- lägga ner Saltsjöbanan när Nackagrenen öppnade och konvertera C10-C11 till C8 för TUB 3.
- när alla C6:or flyttat till TUb 2, höja spänningen på TUB 3 och på så sätt möjliggöra 10-vagnars tåg.
- beställa fler C8 eller C9 för att klara hela TUB 3:s behov, inkl Hansta, Kymlinge och Nacka.

Av någon outgrundlig anledningen blev aldrig förhållandena "normala" igen och den senare delen av planen kunde inte genomföras som tänkt. Dock är ju Nackagrenen och överflyttningen av Hagsätragrenen till TUB 3 under förverkligande nu, men nästan ett halvsekels fördröjning.


Inte heller detta får jag ihop matematiskt. Diskussionen, som jag uppfattar den, går ju ut på att förklara ett uppkommet vagnöverskott på precis 26 vagnar och det tycker jag låter alldeles för lite för att förlänga täbygrenen till Täby (var i Täby förresten? Roslags Näsby?) i rusningen.

För övrigt var det väl mer än 26 C6 som gick på bana 3?


Desto troligare att de hade räckt till Täbygrenen, eller hur?


Eftersom tunnelvagnarna tydligen precis räckte till när man ”omfördelat” 26 vagnar till SB så kan väl överskottet inte ha varit större än så oavsett hur många C6 som eventuellt råkade ”bli över” i din bokföringsövning.


Varför måste det stämma exakt "på öret" för att kunna vara sant? Se min parantes "(Om man dessutom avbeställde ytterligare C8:or eller lät bli att utlösa optioner på C8 eller C9, vet jag inte men det är ju möjligt.)"

Står det inte något i "Tunnelbanan 75" om saken?

Nej, och för övrigt så är den en väldigt bra teknisk beskrivning, men när det gäller politiska planer tror jag inte att man ska fästa för stort avseende vid vad som står i den...

Enligt Planen var huvudalternativet att köra på RB:s banvall till Hägernäs. Om Hägernäs var målet ca 1967-68 när (de första?) C6:orna bör ha beställts vet jag inte, man kan ju haft något etappmål. Men sååå många omlopp till kan väl inte behövts för förlängningen från Mörby till Täby C/Hägernäs?


Körtiden är ju ca 15 minuter på RB, så jag får det till 6 omlopp extra dvs cirka 50 vagnar.


Skulle alla tåg gå till Täby eller hälften vända i Tekn Högskolan?

I rusningen? Med RB nedlagd?


Hela tråden: