Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland (Historiskt material)

av Bertil Bengtsson @, onsdag, mars 07, 2018, 17:23 (284 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Redigerad av Bertil Bengtsson, onsdag, mars 07, 2018, 17:28

Tydligen ligger hemsidan nere, jag har provat med olika PC och olika mobiler, inget funkar. Så jag försöker litet mer ur mitt gamla minne..

Jodå, några vagnar sprängdes, i trakterna av Zell am See i Österrike, om jag inte missminner mig. Där i trakterna hade nazisterna ju sitt "Festung Europa" eller vad det hette. En av de vagnar som sprängdes var - om jag nu minns rätt - Martin Bormanns salongsvagn, som INTE var nybyggd utan byggdes upp av en aldrig levererad förstaklass "Schürzenwagen" ( när kriget börjat, avbeställdes många "onödiga" lok och vagnar, varav en del var färdiga åtminstone till själva "skrovet" ).
Men de allra flesta överlevde krigsslutet i västra Tyskland. De kom alltså senare i USA:s tjänst och även direkt i DB:s. Två vagnar hamnade i DDR och ett par-tre vagnar i Österrike.
Cafévagnen med öppningsbart tak och avrundad glasfront (ja, i aktern!) hamnade i Österrike och blev ombyggd till mätvagn för spårgeometri. Den fanns kvar för åtminstone några år sedan, men i dåligt skick.
Det var fyra restaurangvagnar - samt en sexaxlig "extrafin" sådan, som Mussolini fick i present som "konferensvagn" av Tyskland. Tyskarna tyckte att de italienska salongsvagnarna var ålderstigna. Sedan Mussolini störtats, tog tyskarna tillbaka den som en femte restaurangvagn. Den och två av de vanliga restaurangvagnarna hamnade som vanliga restaurangvagnar hos DSG, västtyska restaurangvagns- och sovvagnsbolaget.
Flera vagnar övertogs av DB som salongsvagnar för västtyska regeringen. En sådan finns kvar idag i ett underjordiskt museum i Bonn. Förbundskansler Adenauer åkte till Moskva för toppmöte med några sådana vagnar i tåget. Inför det mötet hade DB låtit bygga utbytesboggier för 1524 mm spårvidd.
När förbundskansler Willy Brandt åkte till Erfurt för möte med DDR:s Willi Stopf, ingick flera sådana vagnar i tåget.
Två av sovvagnarna övertogs också som vanliga sovvagnar av DSG.
"Presschefen" i Tredje Riket hade en salongsvagn, avsedd för spridande av "alternativa fakta" som det heter idag. Den hade sovkupéer och kupéer för fjärrskrift och morse. Den vagnen hamnade hos DB och blev ombyggd till vanlig förstaklassvagn, låt vara med väldigt ojämn fönsterindelning. Den användes i fjärrtåget "Blauer Enzian" under femtiotalet, om jag nu minns rätt.
En av generatorvagnarna hamnade i DDR och blev där ombyggd till femaxlig mätvagn för elektrolok. Den är bevarad.
De generatorvagnar som hamnade i Västtyskland byggdes om till vanliga bagagevagnar. De var de enda bagagevagnar i "Schürzenwagen"-utförande som fanns.
Övriga vagnar användes som logivagnar eller ombyggda som mätvagnar hos DB, exempelvis hos deras "provavdelning" i Göttingen och Minden.
Garagevagnarna hade garageport i ena änden, en av dom blev ombyggd till manövervagn för provtåg.
"Flakvagnarna" användes till alla möjliga saker. En användes som filminspelningsvagn, besökte även Sverige. En användes som transport- och logivagn för DB:s skogsvårdsavdelning (jodå! - Forstbautrupp...), den kunde härbärgera en Mercedes Unimog. Foto och måttskiss finns i en gammal MIBA från mitten av 60-talet. Några av dessa hamnade i Österrike och byggdes där om till vanliga tredje klass personvagnar, måtten och kjolen avslöjade ursprunget. En sådan vagn blev kvar i DDR och byggdes där om till salongsvagn för DDR:s regering, även här avslöjade måtten och kjolen ursprunget.

Berra


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum