Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg (Fordon: vagnar)

av Stefan Nilsson ⌂ @, Värmland, fredag, mars 09, 2018, 13:30 (252 dagar sedan) @ Lars Ågren

Från någon gång i mitten av 1950-talet ansågs Bo6 inte vara rammsäkert på grund av de dubbla ingångsdörrarna och den stora vestibulen i båda vagnsändarna. Därför fanns oftast också av den anledningen en F-vagn i den ena änden av tåget. Om en Bo6 gick närmast loket skulle vagnsdörrarna i den vestibul, som gick närmast loket vara låsta, så att inte någon resenär kunde vistas i den vestibulen.

Intressant, inte minst med tanke på att det skrevs tidigare att det i skoltågen Laxå-Hallsberg gick 3 st Bo6 utan resgodsvagn. Men då förstår jag att vestibulerna var låsta.

(Hörde igår av några som var med, att det i Hallsberg gällde att hoppa av i farten från dessa skoltåg, och få med sig farten ner i nedgången, men att då även undvika en sträng vakt där. ;-) )

--
Hälsningar
Stefan Nilsson
www.arstuga.se/jvg.htm


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum