J 1237 samt sv statsbanor kontra SJ (Fordon: lok)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Monday, February 11, 2008, 09:08 (5891 dagar sedan) @ Kurt Möller

Bytet skedde (teoretiskt) UNDER 1907. Ny loknummerskylt-typritning hade tagits fram året innan, avseende litt. L nr åttahundra-vaddetnuvar...

Skyltar m gamla texten runt om byttes inte ut, nej. Dvs. dom KAN ha blivit fyskiskt ersatta av andra skyltar, sådär en fem ggr om... Jfr min senaste drapa här ovan...

Näe, det undrar jag, det.

Genom att kika på skyltar jag känner till ser jag att 836/1905 är SSB och 859/1905 är SJ och högre nr likaså. Vidare ska det finnas en 844/1906 SSB. Med ledningen av ritningen kan man misstänka att 845 är den sista SSB och 846 den första SJ. Sen har ju lok med lägre nummer fått nytt littera senare och kanske nån ny text på skylten. Säkert en MBr-skrivelse som reglerar det och ska följas med hot om avsked eller nåt. :-) Det finns SSB-skyltar med årtal 1856. Ingen aning när den gjordes. (Litt Bb)

I andra sammanhang har det ju också konstaterats att saker och ting verkar ske kronologiskt efter loknummer och att årtalet på skyltarna är "något annat". Ännu mer förvirrat blir det för den som intresserar sig för tillverkarskyltar för fartyg. Ett fartyg beställs, kölsträcks, sjösätts och levereras men det vid beställning planerade leveransdatumet kan vara ytterligare ett annat år. Det kan ligga år emellan. Vad är det för år de gjutit in i skylten? Det varierar också...

Jag skulle inte vara förvånad om det fanns rätt mycket system i skylteriet. Kanske inte den mest existensiella frågan men med tanke på hur mycket SJ reglerat så har de nog reglerat detta också. Dock gällde väl detta när loket var nytt. Ute på lokstationerna gjorde väl folk som de hade lust. För den delen är "corporate identity" viktigare än någonsin idag och det kan läggas ut tresiffriga miljonbelopp på ett varumärkesbyte och då år minsta lilla rasterpunkt på det mest obetydliga godispappret fortfarande synnerligen viktigt.

För någon omformare (Q24) stod det i något sammanhang vad skyltarna kostade (4 nummerskyltar, 4 tillverkarskyltar med maskinens nummer, (och ytterligare 4 med bara tillverkningsnr.). Jag konstaterade att det var knappt en promille (har jag för mig) av tillverkningskostnaden för hela maskinen. I dag motsvarar det för t.ex. ett lok kanske 20000:- (inte orimligt idag heller). Jag tror inte man hivade ut dessa pengar men struntade i resultatet.

Jag vill minnas att Du i hårda ordalag kritiserat föreningar som märker "fel" eller använder fel färgnyans (som säker också slabbades ihop på lokstationen i strid med Maskinbyråns direktiv) och då är väl denna fråga av ungefär samma intresse. Vad ska det sitta på loket för att det ska vara historiskt "korrekt" märkt?

Även om jag i praktiken inte bryr mig så jättemycket om varken det ena eller andra, huvudsaken att det funkar, men ibland är det rätt kul att försöka lösa järnvägens riktigt existenciella problem :-)


Hela tråden: