Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK! (Järnväg allmänt)

av Arne, Kungsholmen 王の島, tisdag, mars 13, 2018, 20:53 (196 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nej det har det inte utan Donner har virrat till det. Han fick allt åka ned till Helsingfors , byta till tåg mot Moskva och sedan byta där för tåg till Vladivostok eller Kina.
Men det har gått direkta vagnar Torneå-Petrograd och Lenin åkte så på sin beryktade tågresa. Och det fanns då även en direkt sovvagn Bergen-Haparanda. Så en resa London-Petrograd gick relativt smidigt. Av stor betydelse under 1:a världskriget eftersom vägen över Haparanda var nästan enda kontakten melland Ryssland och de västallierade.


Jörn Donner skriver i sin 'Under strecket'-artikel i SvD följande: 'En gång i tiden (den upplevde jag) gick det tåg från Haparanda till Rovaniemi på den finskryska spårbredden som möjliggjorde fortsättning till Kina och Vladivostok. Men också de svenska tågen försvann från Haparanda. Hit kom Lenin från Stockholm i april 1917 för vidare befordran till Petrograd och revolutionen.'

Och det kan jag inte få till att Jörn Donner skulle ha virrat till det. Han skriver ju inte att det fanns 'direkta' tåg till Rovaniemi. Däremot fanns det infrastruktur (bredspår 1524 mm) ända från Haparanda till Rovaniemi via Tornio och Kemi exempelvis. Så direkttåg var tekniskt möjliga om än kanske inte implementerade i verkligheten; man behövde sannolikt göra ett par tågbyten på tågresan. Vi vet ju inte heller exakt vilken tidsperiod som Jörn D minns! ;-)

Och att det 'finskryska' bredspåret är en grundförutsättning för tågresor från Haparanda via Torneå till Helsingfors och vidare genom Ryssland till Vladivostok är heller inte fel. Det betyder dock inte att det fanns sådana tågrelationer men att det tekniskt skulle ha varit fullt möjligt att köra ett tåg ända från Haparanda till Vladivostok. :-)

Det är fullt tekniskt möjligt att köra ett tåg Haparanda-Vladivostok och med bogiebyte ända ner till Kina, eller rentav Hanoi Vietnam. Inom några år kan det gå ända till Bangkok och ännu några år till så kan man komma till Singapore. Så långt nutid.
Men jag kan inte få det till annat än att Donner virrar till det när han talar om att ”det gick tåg från Haparanda till Rovaniemi”. Med det avses väl direkta tåg och det finns ju ingen anledning blanda in Rovaniemi i sammanhanget. Därifrån har det aldrig gått att åka persontåg mot Ryssland och Kina . Och varför Rovaniemi ? Den stationen är ju inte ens ändpunkt på linjen utan som redan sagt fortsätter en del persontåg till Kemijärvi och sedan finns det oanvänd bana till Ryssland

Kanske vi skulle mejla Jörn Donner och fråga vad det är för specifikt minne han egentligen refererar till?! Att han de facto själv kan ha åkt till Rovaniemi via Torneå eller känner till någon annan som gjort den resan är väl inte alltför långsökt att tänka sig. Men man ska nog därför inte haka upp sig på att han nämner just nordfinska Rovaniemi - som han naturligtvis som finländare vet var det ligger - i det här långresesammanhanget. Det viktiga är ju infrastrukturen med 1524 mm bredspår! :-)

Det intressanta är ju egentligen hans funderingar kring tågresor och passagen av olika landsgränser. Och då har han onekligen en poäng i att man kan komma långt med tåg på bredspåret. Man behöver alltså inte blanda in boggibyten eller spårviddsväxlare i sammanhanget. Det går alltså tekniskt att resa ända från Haparanda via Tornio, Kemi, Helsingfors, Sankt Petersburg och Moskva ända fram till Stilla havet vid Vladivostok eller tidigare 'ändhållplatsen' Nachodka. :-D

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum