Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK! (Järnväg allmänt)

av Arne, Kungsholmen 王の島, tisdag, mars 13, 2018, 21:32 (219 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Säkert kan Doner ha åkt Haparanda-Rovaniemi på något sätt men att blanda in Rovaniemi här är ju ungefär som att blanda in Gällivare eller Kiruna för en resa Haparanda-Malmö. Vladivostok har alltid varit ändhållplats för Transsibiriska men när Vladivostok var stängt för utlänningar gick det i stället båttåg Khabarovsk-Nachodka. Nachodka var också stängt för besök men man fick byta till båtar mot Japan där.

Jag tror faktiskt att du har missat poängen i Jörn Donners resonemang. Han filosoferar om människors identiteter apropå utgivandet av hans senaste bok om Karelen. I avsnittet före det tidigare citerade avsnittet från SvD-artikeln skriver Donner följande:

"Avståndet mellan Haparanda och Torneå har länge fascinerat mig, bland annat på grund av en enkel fråga: byter man identitet någonstans vid gränsen? Det har länge varit självklart för personer med Schengenpass att utan hinder ta sig över, till fots, med bil eller buss." Och sedan så kommer den tidigare refererade texten där han bl.a. noterar Rovaniemi men även bredspårets betydelse för en långväga tågresa till Vladivostok och Kina.

Men det handlar alltså i grunden om gränspassager och människors olika identiteter, verkliga och subjektivt upplevda, och inte i första hand om tågresor på bredspåret 1524 mm ända bort till Vladivostok. Läs därför vad Jörn Donner skriver i hela SvD-artikeln på denna länk:
https://www.svd.se/fragan-om-nationell-identitet-angar-hela-varlden/i/utvalt/om/jorn-do...

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum