Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK! (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, March 14, 2018, 16:30 (2229 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Som jag ser det betyder att det går tåg mellan A och B att det finns fysisk järnvägsförbundelse mellan dessa punkter men det betyder inte direkta förbindelser. Tänk dig att du sänder ett kolli från A med destination B. Tågen från A respektive B går bara till C som närmast varandra varför detta kolli måste lastas om i C för att nå sitt mål. Samma med personförbindelser, det kan behövas ett byte på vägen trots att det ligger räls med samma spårvidd mellan A och B via C. Mitt exempel på en dylik resa inträffade när jag cirka 1950 åkte tåg tillsammans med familjen och morfar från Tystberga till Valskog. Ni får själva ta reda på närmaste resväg.

Jag har som framgått en annan uppfattning! Men jag är öppen för andra tolkningar...

Jag skulle t ex (troligen) inte säga "det går tåg mellan Stockholm och Taormina" - även om jag åkt tåg mellan dessa orter. Jag skulle snarare säga "det går att åka tåg mellan S och T".

/TKO


Hela tråden: