§ 100 i Finland? (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Friday, March 16, 2018, 15:08 (2232 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Vad menas i praktiken med denna trafikform?


Att man har tågmöte på en obevakad trafikplats varvid alltså tågpersonalen på de mötande tågen själv har kolla på varandra.
Jim


Ovanstående är bara en del. Säo § 100 var en mycket lång paragraf, som innehöll en lång rad av undantag, som kunde tillämpas på trafiksvaga bandelar.

Kärnan var dock att tkl inte behövde finnas på plats vid tågmöten, vissa banarbeten etc (Fjb
var än i sin linda). Dennes uppgifter övertogs till stor del av tkl på intilliggande stationer,
med förarna som "lokalombud". Förarna förde en särskild telefonjournal i fickformat och vanlig
ordergivning på S-blankett förekom också. Sverige hade strängare regler för denna pappersexercis än Danmark. Resten är egentligen kompletteringar av detta (mötesomläggningar,
nyckelhantering etc).

Den udda fågeln i sammanhanget är tillkoppling av vagnar framför lok i tåg: För inskjutning
från "enväxels" lastplats (nu linjeplats) till närmaste station. Tillämpat bl a vid Ekenberg
på f d NVHJ, mellan stationerna Skärkind och Ringstorp. Åt vilket håll vette växeln?


Hela tråden: