§ 100 i Finland? (Signaler/säkerhet)

av Anders Järvenpää, Saturday, March 17, 2018, 13:18 (2204 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I finska statbanans 1957 års säkerhetsordning finns i 124 § mom. 16 ett liknande luddigt formulerat undantag som tidigare som går ut på att "när erforderliga trafiktekniska förutsättningar är uppfyllda, kan järnvägsstyrelsen bestämma att tågmöte eller förbigång sker på annan trafikplats än tågexpedieringsstation". I 146 § beskrivs sedan att det är frågan om en trafikplats vars föreståndare är av lägre rang och som är underställd befälsstationen.

Jag kan tänka mig att formuleringen berättar något om dåtida personalpolitik och att järnvägsstyrelsen ville undvika konflikter med tjänstemannaorganisationerna som kunde tänkas uppstå om tjänstemän av lägre rang plötsligt skulle börja fungera som tågexpeditörer. Det hade antagligen blivit väldigt dyrt att utbilda dessa till tågexpeditörer som förmodligen hade betydligt bättre lön och andra personalförmåner.

Jag vet inte hur undantagsföreskriften tillämpades i praktiken och jag har inget i arkivet om detta.

Senare fanns minst två slags tågklarerare, dels de som hade avlagt tjänstemannaexamen och som bar silverfärgat mössband och dels de som inte hade gjort det och bar svart mössband. Förmodligen var den med silverfärgat band dyrare för arbetsgivaren.

I dag ser allt annorlunda ut och vad jag har förstått finns det inga tågklarerare mera. Trafikledaren ger avgångstillstånd med signalbesked eller per mobiltelefon eller med tekniska anordningar via en trådlös dataförbindelse. I den av Trafikverket uppgjorda järnvägsnätbeskrivningens bilagor hittar man bl.a. information om vilka banor som har linjeblockering eller är radiostyrda och vilka banor som är ATP-utrustade. En liknande klar indelning av nätet i olika system såsom man har i Sverige finns inte.

Nästa år kommer uppenbarligen en större förvaltningsreform som leder till en sammanslagning av Trafikverket, Kommunikationsverket och delar av Trafiksäkerhetsverket. Det blir säkert praktiskt och billigt med administration av internet-domäner, järnväg, telefon, post, väg, television och radio samt farleder under samma tak. Man får antagligen hantera exempelvis amatörradiocertifikat och banavgifter i samma lucka. Det blir intressant.


Hela tråden: