Fraktstyckegodset (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, March 17, 2018, 15:52 (2230 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

..Resultaten visade klart på olönsamhet, med störst olönsamhet på de större omlastningsmagasinen, t.ex. Hallsberg.

Hallsberg torde ha förväxlats med något annat. De rena "olm" i Hallsberg, Ånge och Nässjö
avvecklades redan vid den s k knutpunktsreformen 1964. De integrerades då i närliggande regionterminaler (För Hallsbergs del Örebro). Sedan gick styckegodset vidare med Svelast i st f de
resurskrävande lokalgodstågen.


Efter nedläggningen av styckegodset behölls en järnvägssträcka med styckegodstrafik några år pga avsaknad av alternativ, nämligen malmbanan Boden - Narvik. Hur länge detta fanns kvar kommer jag inte ihåg.

Jag vill minnas att man avvaktade bygget av en ny styckegodsterminal i Luleå. Den blev klar
1970 och även övre Norrland inriktades då på biltransport.


Samma datasystem, modifierat, använde man även för expressgodset med samma resultat och hantering av månadsresultaten.

Man fick inte ekonomi på denna gren heller, trots privatisering och ägarbyten. Här i Ör
överfördes resterande mängder tåg > bil 2010.

Men vad hände för mirakel med gamla NSB Rutebiltjenste? Efterträdaren Nettbuss (Av linjenät)
kör idag premieprodukten Bus4you ca 20 gånger om dagen Örebro-Arlanda! Ör egen flygplats
Täby (1978) får mest syssla med charter och gods.


Hela tråden: