Laddningsproblem på Bo5b 3294 (Järnväg allmänt)

av Anders Larsson, Saturday, March 17, 2018, 22:33 (2224 dagar sedan) @ Anders Larsson

Det absolut vanligaste felet när generatorvagnar kom in med laddningsfel var jordfel i generatorn, alltså för dålig isolation. Jag skulle börja med att megga (isolationsprova) generatorn med en megger. Jag kommer inte ihåg vad minimivärdet skulle vara, men är det orimligt lågt torde det tyvärr krävas omlindning av generatorn. Tänk på att anslutningskablarna måste lossas innan meggning. Frågan är om den där lite ovanliga diodbryggan också kunde ställa till problem när man meggade, kommer inte ihåg det.

En annan möjlighet är att batterierna är renoveringsmässiga, men tar de laddning från en stationär laddare tyder ju det på att de är ok.

Möjligen skulle det också kunna vara fel på fältregulatorn.

Laddningsspänningen går att justera med en justerskruv på fältregulatorn. Även lampspänningen kan justeras. Det görs på lampregulatorn. När man gör det ska generatorn ha laddat en stund så att kolskivorna i fältregulatorn blivit varma, eftersom kolets resistans ändras med temperaturen. Justerar man så att det blir för hög laddningsspänning kokar batterierna torrt. Kör man stationär laddning (oavsett metod) är det för övrigt väldigt viktigt att först öppna batteriluckorna. Det uppstår knallgas i lådorna vid laddning som ventileras bort av fartvinden när vagnen rullar. Står vagnen stilla ska luckorna vara öppna.


Hela tråden: