Fraktstyckegodset, del 2 - Följdfråga om ASG (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, March 19, 2018, 10:14 (2223 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

ASG ingick i SJ-koncernen fram till 1990 (?) och många, kanske de flesta av företagets terminaler hade järnvägsanslutning. Hur stor del av ASG:s styckegodstrafik gick på järnväg under 60- och 70-talen?

ASG börsnoterades 1990 och såldes ut av SJ 1995. Vars ägarandel då var 59 %. SJ skulle ju
enligt ägardirektiv fokusera på tågdrift och moderniseringskapital skaffas in genom bl a utförsäljningar. Swebus såldes 1996.

Godsandelen med tåg är okänd. Men de anslutna åkarna ville givetvis ha högsta möjliga bilandel. Kuriöst hog hörde NBJ dotterbolag Karlskoga Transport AB dit.


Och när slutade ASG helt att skicka styckegods på järnväg?

Likaså okänt. Men just i Närke mistes en del trafik under den första "moderna snövintern", 1965/66. Lastbilarna hade då i vart fall färre störningar än tågen.


Hela tråden: