Vart tog manövervagnarna UA7 vägen (Fordon: allmänt)

av S-O Johansson, Monday, March 19, 2018, 21:29 (2223 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Man slutade med ny- och repetitionsutbildning på dem runt 2015. Har för mig att T16, slut december 2016, var sista tågplanen som de användes som manövervagnar.
Problemen som jag upplevde dem verkar i första hand ha haft med ATC-utrustningen att göra. Till en mindre del tekniken lok-manövervagn. Även om jag inte upplevde något av problemen. Synd att man inte tog tag i problemen tidigare för det var ett smidigt sätt att använda loktåg. Speciellt vintertid med nedisning i samband med rundgångar.
Det verkar ju fungera bra ute i Europa så vad som blev fel i Sverige skulle vara roligt att veta.


Det blev för få vagnar är väl det rimliga svaret. Hade det funnits 50 manövervagnar hade det nog blivit en helt annan grej.

I och för sig men man har ju använt dem som manövervagnar i runt 30 år. Tekniken bygger på Rc5/6 och SMS-styrningen av Rc-lok. Den senare fungerar ju bra.
Gick de att köra ihop med Rc4 för övrigt. Enligt min instruktör så skulle de ha gjort det. Felindikeringssystem för Rc4 fanns i hytten. Men användes de någon gång med Rc4 i skarpt läge?


Hela tråden: