Tack! (Signaler/säkerhet)

av Sune Nylén @, Monday, February 11, 2008, 09:33 (5917 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I SJ 1931 ,band 1 sid 618 och följande ger en ganska bra ,om lite invecklad bild av hur stn klass bestämdes.Klasserna var 1 till 5 Stins 6 o 7 stm.Senare
Ändrades det därhän så att kl 5 t.o. m. 7 blev stm På 7 de kl stn fanns inget arbetsledare ansvar d.v.s. han var ensam på stationen.Allt eftersom stm fick förflyttning eller avgick med pension ersattes de med kontorister eller stk och benämndes då trafikplats. Jag har tittat i Svenska Jvg matrikel 1923 1930 o 1936. på linjen Kristinehamn Mora. Vika var stm till 1929 därefter tpl till 1942 då den höjes till 6 kl stn och fick stm Långban var stm till 33 och tpl till 42 Vimo tpl höjdes till stm 6 42 Sjöändan stod som tpl hela tiden.Att de andra höjdes berodde nog på krigstrafiken. På BJ höjdes många från stm till stins under kriget Upphärad ,Nol Surte för att ta exempel En verklig klassresa ned var Köpmannebro ,som på den tiden det var omlastning till Dalslands kanal var stins stn ,men när den trafiken vid DVVJ s öppnande försvann blev Kb stn.Se i Svensk Jvg matrikel Den har många exempel på stn som förändrats. :-) Sune


Hela tråden: