Skansen bro i Trondheim (Järnväg allmänt)

av Henrik B. Backer, Tuesday, March 20, 2018, 10:53 (2228 dagar sedan) @ Rc2 1110

Skansen bro ble tatt i bruk for jernbanetrafikk 22. mars i 1918 og er den første av sin type i Norge. Bruas seilingshøyde i lukket tilstand er 4 meter. Broen ble bygd som en forberedelse av åpningen av Dovrebanen, som åpnet i 1921, og erstattet da en eldre bro.

[img]https://dms-cf-06.dimu.org/image/012uP1hn9axB?dimension=1200x1200[/img]
[i]Bildet er tatt av Erik Borgersen i 1979 og viser et lokaltog bestående av BM 65B og BFS 65 som passerer Skansen bro[/i]

Jernbanestasjonen i Trondheim ligger på to kunstige øyer anlagt på begynnelsen av 1880-tallet. Da Meråkerbanen fra Sverige ble bygd var det klart at den eksisterende stasjonen for Trondhjem-Størenbanen på Kalvskinnet lå slik til at den ikke kunne benyttes. I stedet ble det grunnene utenfor havnen mudret opp og to øyer ble anlagt - Brattøra. På vestre Brattøra ble Rørosbanens smalsporete (1067 mm) stasjonsområde anlagt og med omlasting mellom smalspor og normalspor. På østre Brattøra ble personstasjonen og lokstaller og verksted for begge sporviddene lagt. Da Marienborg verksted ble bygd på 1920-tallet ble lokstallen på Brattøra tatt ut av bruk, men ble ikke revet før etter annen verdenskrig. Mellom østre og vestre Brattøra var det opprinnelig enkeltsporet svingbro. Dette arrangementet var svært lite fleksibelt for jernbanen og da Dovrebanen skulle bygges, ble broen lengst vest erstattet med ny klaffebro og svingbroen over Ravnkloløpet, mellom de to øyene, kunne erstattes av faste broer tilpasset sporplanen på stasjonsområdet.

[img]http://www.strindahistorielag.no/wiki/images/thumb/Trondheim_havn_1936.jpg/600px-Trondheim_havn_1936.jpg[/img]
[i]Bilde fra Trondheim havn i 1936. Lokstallen sees midt i bildet, men er ikke lenger i bruk. I bakgrunnen sees Rosenborgbassenget, som senere ble helt gjenfylt. Under annen verdenskrig startet den tyske okkupasjonsmakten å anlegge en ubåtbase der og en ubåtbunker finnes stadig der, men ombygd til fredelige formål. Foto Strinda historielag[/i]

Siden Brattøra ble anlagt er området blitt gjort større gjennom flere utfyllinger, og er i dag større enn den gamle bykjernen.

[img]http://networkstatement.jbv.no/lib/exe/fetch.php?w=600&tok=5783cd&media=stasjoner:kart:trondheim.png[/img]

Skansen bro ble i 2006 fredet av Riksantikvaren og fikk deretter en grundig oppgradering med tanke på "evig liv"


Beste hilsen Henrik B


[link=https://www.youtube.com/watch?v=ddZVdInm4xY]Skansen bro på Youtube[/link]


[link=http://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php?title=Bratt%C3%B8ra]Wikipedia om Brattøra[/link]


Hela tråden: