Rekordkörningen med LNER 4468 "Mallard" (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, March 21, 2018, 03:05 (2227 dagar sedan) @ mrwhans

Din beskrivning stämmer med historieskrivningen. Det står att storlagret på den mellersta vevstaken överhettade. Det var ett känt problem. Loket linkade till Doncaster för reparation.
Innan dess hade man på den tillkopplade dynamometervagnen momentant mätt 126 mph (203 km/h) i utförsbacken från Stoke Summit.
Den officiellt uppnådda maxhastigheten anges till 124 mph (201 km/h)
Föraren ansåg att man nog hade kunnat nå 130 mph (209 km/h) om det inte hade varit hastighetsnedsättning på en del av sträckan där man byggde upp fart.. :-)

Storlager plägar vara beteckningen på ett axellager som spelar i ett hornblock. Vevlagret till mellersta cylindern var nog av olämplig konstruktion enär det "var ett känt problem".
Är väl tveksamt om Mallard ska anses som rekordlok alldenstund körningen delvis gjordes i utförsbacke.


Hela tråden: