Snabbaste ångloket i reguljär trafik (Fordon: lok)
I en tråd nedan har LNER:s rekordkörning med class A4 "Mallard" diskuterats - och ifrågasatts.
Både med det engelska loket och DRG:s 05:a - som framförts som alternativ rekordhållare - handlade det om speciella rekordförsök. Men hur var det i den dagliga trafiken, vilket lok/tåg var då "världens snabbaste"?
Här tror jag inte tyskarna hade någon chans - jag gissar att kampen stog mellan Milwaukee Roads "Hiawatha" och LNER:s "Flying Scotsman".
Men det finns säkert forumskribenter som kan detta bättre än jag!
funderar
Thomas K Ohlsson
Några tyska 1939:
Hamburg - Berlin, 117 km/h (BR 05)
Berlin - Dresden 104 km/h (det s k Henschel-Wegmann-tåget)
(Dieselmotorvagnarna var ännu snabbare på enstaka sträckor, men nu talar vi ju om ånglok)
Några från Frankrike 1937:
Nordbanan Paris - St Quentin 102 km/h (osäker, men kan ha varit som detta lok, långt ned på sidan)
PLM Valence - Avignon (delsträcka Paris - Marseille) 109 km/h (Train aerodynamique)
Och så ett par amerikanska 1941:
NYC (The Commodore Vanderbilt / 20th Century Ltd) 93 km/h (NYC Hudsons)
(lägre än de andra, men då ska man veta att dessa alltså körde Harmon NY - Englewood IL, 1482 km UTAN UPPEHÅLL)
Milwaukee Road Milwaukee WI - Portage WI 115 km/h (MILW Class A)
Alla dessa hade tidtabellslagd maxfart på ca 140-145 km/h och uppåt, i Hiawatha-lokens fall möjligen så mycket som 161 km/h (100 mph) fast det är oklart.