Snabbaste ångloket i reguljär trafik - tänkbart lok (Fordon: lok)

av BD, Wednesday, March 21, 2018, 15:01 (2200 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Ångmotor provade man med BR19. Slirningsbenäget och dålig verkningsgrad (för många cylindrar).
Provkörningarna med BR05 var ju en del i en seriös plan att höja sth för expresståg till 170 km/h. Förutom BR19 så provade man även vägen med turbinånglok BR T09, blev dock aldrig färdigbyggda p.g.a. kriget.

Dag B

Min egen begränsade erfarenhet av ångmotorer inskränker sig till likströmsgeneratorer drivna av snabbgående, 1000 rpm, ångmotorer på ca 100 KW med slutet vevhus och tryckoljesmörjning. Mycket driftsäkra och av fabrikatet Sabroe.

Om det förekommer hög ångförbrukning finns en anledning och som troligen går att åtgärda.
Beträffande BR 19 tror jag mig ha sett någon uppgift om problem med kolvringarna. Det fanns förmodligen ingen tid under dåvarande förhållanden att åtgärda bristerna.


Hela tråden: