Rekordkörningen med LNER 4468 "Mallard" (Järnväg allmänt)

av Dag Bonnedal, Wednesday, March 21, 2018, 19:14 (2226 dagar sedan) @ Anders Ljung

Tack för svar!

Det finns alltså inga uppgifter om att något annat än glidlagret havererade?

Att A4:orna hade problem med mittcylinderns storände var känt, jag kände till att slidstyrningen inte var optimalt utformat men att även själva lagret var känsligt för vinkelfel var en nyhet.

Problemet med marinvevslager är att allting görs med enbart två passkruvar. De skall då både styra upp samt klämma lagerhuvudet och lagerskålarna samtidigt.
Detta fungerar klart dåligt. Det påpekas i Ånglokläran att passkruvarna måste vara mycket grova, men hela konstruktionen blir ändå väldigt ostadig. Samt att justera in både halvorna på huvudet och lagerhalvorna så att de samtidigt klämmer lagom hårt mot varandra är nästan omöjligt.

I det gaffelformade huvudet på bilden ovanför klämmer man ihop lagerhalvorna med kilen i ett redan stadigt lagerhuvud som inte kan "vingla" omkring.

Storändeslager med bygel är väl också bättre.

Dag B


Hela tråden: