Snabbaste ångloket i reguljär trafik (Fordon: lok)

av Thomas K Ohlsson, Thursday, March 22, 2018, 00:05 (2225 dagar sedan) @ Mattias Jansson

I en tråd nedan har LNER:s rekordkörning med class A4 "Mallard" diskuterats - och ifrågasatts.

Både med det engelska loket och DRG:s 05:a - som framförts som alternativ rekordhållare - handlade det om speciella rekordförsök. Men hur var det i den dagliga trafiken, vilket lok/tåg var då "världens snabbaste"?

Här tror jag inte tyskarna hade någon chans - jag gissar att kampen stog mellan Milwaukee Roads "Hiawatha" och LNER:s "Flying Scotsman".

Men det finns säkert forumskribenter som kan detta bättre än jag!

funderar
Thomas K Ohlsson


Några tyska 1939:
Hamburg - Berlin, 117 km/h (BR 05)
Berlin - Dresden 104 km/h (det s k Henschel-Wegmann-tåget)
(Dieselmotorvagnarna var ännu snabbare på enstaka sträckor, men nu talar vi ju om ånglok)

Några från Frankrike 1937:
Nordbanan Paris - St Quentin 102 km/h (osäker, men kan ha varit som detta lok, långt ned på sidan)
PLM Valence - Avignon (delsträcka Paris - Marseille) 109 km/h (Train aerodynamique)

Och så ett par amerikanska 1941:
NYC (The Commodore Vanderbilt / 20th Century Ltd) 93 km/h (NYC Hudsons)
(lägre än de andra, men då ska man veta att dessa alltså körde Harmon NY - Englewood IL, 1482 km UTAN UPPEHÅLL)
Milwaukee Road Milwaukee WI - Portage WI 115 km/h (MILW Class A)

Alla dessa hade tidtabellslagd maxfart på ca 140-145 km/h och uppåt, i Hiawatha-lokens fall möjligen så mycket som 161 km/h (100 mph) fast det är oklart.

Tack för intressanta uppgifter Mattias!

Men körde verkligen NYC Harmon - Englewood utan uppehåll (och med samma lok). Vatten kunde man naturligtvis fylla på "on the fly" men räckte kolet till?
(Jag får erkänna att jag inte har riktigt koll på ånglokens kolförbrukning)

Återkommer avseende Hiawatha-tågens hastigheter, mycket talar för att sth var (minst) 100 mph.

/TKO


Hela tråden: