Snabbaste ångloket i reguljär trafik (Fordon: lok)

av Christer Brimalm, Thursday, March 22, 2018, 10:32 (2226 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Snabbaste tidtabellsenliga medelhastigheten mellan två reguljära stationsuppehåll presterade Hiawatha med ca 130 km/t (Sparta-Portage i början av 1940-talet med Hudsonlok). Med det måttet var Hiawatha världens snabbaste ångtåg.

Även när det gäller möjlig topphastighet borde väl såväl Atlanticloken (Class A) som Hudsonloken (Class F-7)som drog Hiawathatågen ligga bra till och bör ha varit kapabla att uppnå 200 km/t eller mer. Det uppges att deras konstruktionsmässiga topphastighet var 120 mph. Man ska också komma ihåg att amerikanska lok är stora. Redan Atlanticloken överträffar den tyska 05:an och Hudsonloket var ju ännu häftigare.

Vid provkörningarna med Atlanticlok före invigningen av Hiawatha 1935 körde man från Milwaukee till New Lisbon, 136 miles på 113 min = 74,9 mph (120,5 km/t) start-till-stop. Härvid höll man med lätthet en hastighet av 112,5 mph (181 km/t) över en sträcka av 14 miles. Dessa data är mycket väl underbyggda och dokumenterade.

Baron Gerard Vuillet anger i en klassisk bok att 125 mph ska ha uppnåtts vid ett prov med ett Hiawatha Atlanticlok och 6 vagnar på nära horisontellt spår, men närmare detaljer framgår inte.

I boken "The Hiawatha Story" av Jim Scribbins finns återgiven en tåglogg från en resa med ett helt ordinarie tåg en vanlig vardag i början av 1941. Resenären klockade 110 mph (177 km/t) på två olika ställen. Tidtabellen krävde körning med 100 mph (eller mer) över långa sträckor.

Frågan är nog om man någonstans i världen under någon period kunde åka så pass fort varje dag i reguljär trafik som man kunde med Hiawatha. Med det måttet kan det nog också kallas "världens snabbaste ångtåg".


Hela tråden: