Snabbaste ångloket i reguljär trafik (Fordon: lok)

av Dag Bonnedal, Thursday, March 22, 2018, 11:05 (2226 dagar sedan) @ BD

Tack för all info - det besparar mej att leta på nätet och i mina gömmor... (de senare tyvärr relativt oorganiserade!)

Men frågan om det är möjligt att köra utan kolpåfyllning den 1482 km långa sträckan mellan Harmon NY och Englewood Il återstår! Eller är det kanske självklart bland ånglokskännare att det är möjligt?

/TKO


Antag att loket hade en rostyta på 10 m2 och att rosten inte slaggade igen samt att asklådan kunde tömmas. Dessutom att loket kontinuerligt förbrände 500 kg kol per m2 rostyta.
Då behövde tendern rymma 75 ton kol. Men att loket behövde köras för fullt hela sträckan är osannolikt. Kanske 60 ton kol är ett realistiskt mått på vad en tender kunde rymma om det gick att ta vatten under färden.

Tendern rymde 42 ton (metriska) kol, rosten, som du säger, knappt 10 m2.
I Europa brukar man räkna med 500 kg kol/m2 rost och timme vid tidtabellsberäkningar, men amerikanarna körde normalt hårdare (se rökplymerna). Så min gissning skulle vara närmare 6-700 kg/m2 h. I så fall skulle kolet räcka i 6-7 timmar. Med 100 km/h i snitt skulle det bli 60-70 mil, alltså två kolstopp på vägen.
Att köra "fullt" i USA innebar normalt 900-1000 kg kol/m2 h, kortvarigt ännu högre.

Dag B

Såg nu att de gjorde ett kolningsstopp på vägen. Alltså ca. 500 kg/m2/h i medelförbrukning.

DB


Hela tråden: