Övergångsbryggor på rälsbussar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Kjell Aghult, Saturday, March 24, 2018, 17:46 (2196 dagar sedan) @ Jan Frelin

... Det fick mig att undra hur mycket dessa övergångar faktiskt användes?

På "östgötasmalspåret" (38 trafiksektionen) fanns flera tvåmans rälsbusståg och vad jag vet gick man mellan vagnarna (och höll fast mössan). En rikstabell av 1956-12-01 redovisar 2 fasta konduktörstjänster i Norrköping Ö och Finspång vardera, 4 i Linköping och 6 i Västervik: Varav kanske halva tiden i persontåg (Konduktörsgrupperna i Lp var än inte hopslagna). Men också fanns varianten två motorvagnsförare, om detta var turtekniskt lämpligast: Tillämpat av även TGOJ, som på senare år ej ens hade några konduktörsbefattningar.

Finspång-Örebro var från 1960 alla rälsbusståg enbemannade. 38 ts upphörde 1961 och uppgick i
normalspårets 2 ts. Vissa funktioner, t ex tågledningen utom kontorstid, hade redan förut varit
sammanslagna.


Hela tråden: