YBo-rälsbussar och miljödiesel (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Micke Carlsson, Sunday, March 25, 2018, 20:31 (2195 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag vet inte, det är inte så lätt att hitta labrapporter på sådan nivå att man kan avgöra vad som är mycket och litet. Och det beror väl på råvara och raffinaderi också. Alla oljor med fina namn är i regel blandningar av bara ett par basoljor som kommer ur raffineringsprocessen. Men alla oljor går inte igenom efterbehandlingsstegen. Det som kallas sågkedjeolja och kostar jättemycket kan lika gärna köpas billigt som en rak SAE 20. Ännu billigare är den som plastråvara för gummitillverkning. Men det är samma olja, helt utan några ändringar.

Alla chaffisar började gnälla på den kraftlösa citydieseln när den kom. Vad som var skillnaden mot den äldre dieseln var främst graden av svavelavskiljning i raffinaderierna. Svavelföreningar i olja är fett, energirikt och luktar gott.

Jag fick hjälp av OKQ8 att köra ett labtest på ett fat av SJ:s beredskaps-överhettarolja som de såldes efter avvecklingen av beredskapsloken. Ungefär 25% cancerframkallande polyaromatiska ämnen var det i den. Det var som sagt mer sting i grejerna förr.


Hela tråden: