Övergångsbryggor på rälsbussar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Harald, Monday, March 26, 2018, 15:14 (2217 dagar sedan) @ Granis

Nu kanske ditt inlägg hamnade lite fel här, men jag har inte beskyllt nån för lögn. Tvärtom har uppgiften om handtag även på insidan av gaveldörrarna gett mig en ny insikt om dessa fordon. Därigenom också möjligheten att använda övergångsbryggorna av andra än tågpersonalen. Åtminstone om dörrarna var olåsta. Det är ju inte samma sak som att dom (resenärerna) fick det. Det kanske var så att man konstaterade att "okynnesanvändning" förekom -trots förbudsskylten- varför handtaget togs bort och tågpersonalen fick börja med omaket att använda fyrkantsnyckel vid sin (legala) passage?

/ L G

Dock var det betydligt mindre omak än det hade varit att låsa upp och åter låsa bägge dörrarna vid passage. Men hur stängde man dörren inifrån när det inte fanns något handtag? Sattes det upp ett fast handtag att dra igen dörren med?


Hela tråden: