Övergångsbryggor på rälsbussar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Almquist, Monday, March 26, 2018, 16:52 (2195 dagar sedan) @ Ola Almquist

Även om det från början fanns handtag på insidan av gaveldörrarna så var dessa alltid låsta via fyrkantslåset så att ingen obehörig kunde öppna innifrån. Tågpersonalen som skulle gå igenom vagnarna hade alltid fyrkantsnyckel till hands och öppnade och stängde efter sig med samma nyckel. Att vanliga resenärer skulle kunna "gå" emellan vagnarna är en skröna och har aldrig existerat. Jag borde ju veta som kört dessa vehiclar både i normal/smalspårsvarianter under många år i skarpt läge. Palle i Vika.


Fast å andra sidan om handtaget satt där permanent och någon glömt att låsa med fyrkanten så var det kanske lätt att resande förirrade sig ut på övergången? Det måste ju säkerhetsmässigt vara en bra ändring i konstruktionen att det inre handtaget togs bort och att man måste använda fyrkant för att öppna dörren. Kanske det också gjordes på förekommen anledning att resande faktiskt förirrade sig ut på bryggorna?

/Mr H


Jag har fått en avskrift från Beskrivning av rälsbussar litt YCo6 och YCo7, Mbr reg.nr 1:15/53, andra upplagan (troligen från mars 1956). Där står:
"Gavlarna ha svängdörrar samt övergångsbryggor och gavelgrindar för att medge passage för biljettgranskare vid multipelkörning. Passagerare få inte använda denna väg."

Det verkar som att detta är tillagt i andra upplagan.

Nu hittade jag det i den nya boken "Svenska Rälsbussar", sid. 119! "...då resenärerna inte fick använda övergångarna mellan vagnarna måste dörrarna låsas efter varje passage av tågpersonalen", "...efter förslag från personalen slopades dörrhandtaget på dörrarnas insidor under 1955 varefter personalens fyrkantnyckel fick användas som dörrhandtag."

M.v.h.
Ola


Hela tråden: