Övergångsbryggor på rälsbussar jämför loktåg. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av S-O Johansson, Monday, March 26, 2018, 18:16 (2215 dagar sedan) @ jhje

Vid sommartidtabellskiftet 1954 så fick NOJ y6:or Vi reste i början av juli alltså knappt en månad senare.
När reste Ni den första Y6 resan?

Så som jag läser Era inlägg, så beskyller Ni mig för lögn inte uttalat men av texten å döma.
Jag har bara 76 års erfarenhet av tåg:-)

Det verkar ju inte otroligt att resande kunde utnyttja övergångarna mellan vagnarna under YCo-fordonens första år. Med både minnesbeskrivning ovan av "jhje" och utdrag av skrivelse nedan som källa. För mej verkar den övergången säkrare än de man kunde hitta på samtida loktåg med öppna plattformar och ännu mindre säkra övergångar. Med grindar som kunde öppnas under gång och övergångsbryggor med större spel än på YCo så låter det säkrare att använda de senare. På vagnar med öppna plattformar kunde ju egentligen vad som helst hända. Dessa fick ju rulla långt in på 60-talet. Där måste jag säga att säkerhetstänket var sämre.
Vad jag kommer ihåg av att ha hängt min pappa konduktören i hasorna några gånger när han gick mellan vagnarna så drog det verkligen däremellan, han förlorade minst 2 mössor under sådana passager, samt att dörrarna var tunga att manövrera under gång.


Hela tråden: