En önskeresa (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg, Monday, March 26, 2018, 19:45 (2194 dagar sedan) @ jhje

Den önskeresan har jag gjort både med motorvagn och vad gäller den södra delen Vk-Vö-Vk även kört ett par ggr. med ånglok L18p 3147. Den norra delen ägde rum redan på slutet av 1950-talet när det ordnades en skolresa med chartrade smalspårsvagnar Ybo5p- Ybo4p och dito släpvagnar, det var sammanlagt 6 fordon med i detta tåg Vk-Ör S via Kms.Fg-Pålspoda. Vi gjorde studiebesök på Örebro Kexfabrik samt Skofabriken Oscaria därstädes. Reseledaren hette Åke Möller som tjänstgjorde som tkl i Vk vid denna tid. Det blev en lång dag innan vi ankom Vk sent på kvällen.
Själv har jag en önskeresa om man kunde skruva tillbaka klockan några varv, smalspåret
KBJ till Sandbäckshult byte där till Skoghult byte till Brittatorp sedan via Åa-Hf-Vk-Ringstorp-Lp-Klockrike-Vadstena-Hästholmens hamn- S/S Trafik Hjo och sedan vidare med smalspåret via VGJ till Göteborg allt på trefotaspår. Ja drömma kan man ju, men i fantasin är allt möjligt. Har även funderat när jag kör förbi Sandbäckshult med Y2:an, tänk om det plötsligt vore år 1952 och kunna byta till tåg mot Fagerhult, banan syns ju tydligt i Sandbäckshult. Nä åter till verkligheten, det var bara en utopisk dröm. Palle i Vika.:-P


Hela tråden: