Kurt Möller:minnesbilder (Järnväg allmänt)

av Arne, Monday, March 26, 2018, 21:25 (2220 dagar sedan) @ Jepp

Inte från Hjulmarknaden och dessutom suddig, men ändå.
I Länna 18 oktober 1987 under lyckad provkörning av SRJ 28 som inte varit under ånga på över 25 år.

[image]

/Jepp

Kurt Möller var en verkligt stor järnvägsauktoritet som jag uppskattade mycket. Jag läste alltid med stort intresse hans inlägg både här i det historiska forumet och tidigare också i den gamla Postvagnen. Jag lärde mig mycket av hans forumpostningar. Men allra mest uppskattade jag hans amerikanska järnvägsordlista (Amerikansk järnvägsordlista och faktabank finns att läsa på länken http://www.thesauruslex.se/ordlista/moller.pdf ).

Jag kände dessvärre inte Kurt Möller personligen och träffade honom aldrig men jag hade några mejlkonversationer med honom vid ett par, tre tillfällen om olika faktauppgifter i hans eminenta järnvägsordlista. Den här ordlistan är en veritabel guldgruva för oss järnvägsvänner och är av ett bestående värde för alla som vill gräva djupare i järnvägens fantastiska värld!

Kurtan var även en stor stilist som skrev sina foruminlägg, både korta och långa, med en grafisk utformning som verkligen kunde understryka hans budskap. Det var därför en fröjd att läsa hans forumpostningar.

PS. Jag sekunderar Micke Carlssons förslag om en Kurt Möllers minnesfond!


Hela tråden: