Ballastvagn hos FSJ (SVR) (Järnväg allmänt)

av Anders Järvenpää, Wednesday, March 28, 2018, 12:39 (2218 dagar sedan) @ BD

Vagnen måste ha tillkommit efter år 1911 eftersom den inte nämns i 50-årshistoriken.

I SVR-historiken 1912-1937 del II finns på sida 476 en förteckning över öppna godsvagnar. Litt. Ma är en 2- eller 3-axlad ballastvagn (än i dag). Litt. Mao är en 4-axlad ballastvagn varav det har funnits 17 st och som har tillkommit efter år 1919 och före 1927 samt försvunnit efter 1932.

Längst ner på sida 496 i kapitlet om ballastvagnar kan man läsa att det under åren 1912-1913 byggdes 16 st självtömande 4-axlade ballastvagnar men eftersom de var opraktiska ombyggdes 14 st till malmvagnar för Outokumpu koppargruvas behov. De fick Litt. Okm med numren 75101-75114.

Boggien visas i bild 402 nere på sidan 502.

Min gissning är att bilden visar den opraktiska vagnen Mao och att den har fel littera eller att man efter leverans kom underfund med att man måste enkelt kunna skilja på de olika vagntyperna.


Hela tråden: