En önskeresa (Järnväg allmänt)

av Granis, Thursday, March 29, 2018, 08:19 (2219 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vad sägs om genomgående tåg Norrköping-Göteborg, kanske med restaurangvagn eller rentav ett nattåg med sovvagnar, det går ju alltid att fantisera om hur det kunde blivit>

Det där med "kontrafaktisk" ("what if.." ) historia kan ju vara rätt intressant. Men i detta fall tror jag att ödet för denna sträckning blivit densamma som för de allra flesta andra smalspårsbanorna: SJ hade tagit över, och dom hade inget intresse av att konkurrera med sig själva, liksom. Och det förlorade smalspåren på. Och när den (mer) lokala såväl person- som godstrafiken minskade p g a vägtrafikens utveckling på 1950-talet skulle även denna sträcka försvunnit. Jämför med t ex Norrköping- Örebro då. Norrköping- Göteborg hade alltså inte blivit annorlunda...

Möjligen att delsträckan Askersund- Gårdsjö blivit breddad tillsammans med "Kinnekullebanan", och därmed fått en respit, framförallt tack vare godstrafik (även till Aspa bruk då kanske?). Men sedan hade samma sak hänt där ett par (typ) decennier senare; totalt nedläggning/ "lämnad för fäfot". Som hände (relativt) närliggande Karlsborg och Tidaholm t ex. Eller för persontrafiken på breddade Finspång- Kimstad (- Norrköping) -ett "kort nöje" blev den. Sedan kan man väl fundera på om det blivit museibana på nån av delsträckorna! Hmmm...

/ L G :-)


Hela tråden: