Hamnen i Gamleby (Bana)

av ccgan, Saturday, March 31, 2018, 21:28 (2216 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Hur gick detta spår nere vid hamnen? Fanns det en vändskiva så att vagnar kunde komma ut längs kajen. Efter att spåret breddats - Hur länge användes det då? Hade Gamleby något växellok stationerat?

[image]
En bild tagen längst ut på inre kajen.

Det är lite oklart hur spåren egentligen gick nere vid hamnen. Jag har sökt efter bilder som visar detta men inte funnit några.
Men enligt kartbild så ser det ut som det finns en vändskiva nere vid hamnen och det gick minst ett spår i 90 graders vinkel ut från vändskivan. Men på bilden ser man även en växel nästan längst ut på piren. Så antingen var det även en växel efter vändskivan och det gick ett rundgångsspår längs med spåret alternativet att det endast var växel längst ut till ett stickspår. Eller ...? Någon som var där när det begav sig?

[image]
Spåret ner till hamnen var även två längre tillbaka i tiden. De gick parallellt ner i en kurva. När andra spåpret togs bort vet jag inte men troligtvis tidigt. Därför kan spåren nere vid hamnen sett olika ut vid olika tider.

Nej, efter breddningen fanns ingen lokomotor stationerad i Gamleby. Växling sköttes med Överums lokomotor som kom dagligen på förmiddagen och växlade. Det konstiga med detta förfarande är att bensintanken för Z43:an fanns i Gamleby, inte i Överum!
Hur det var på smalspårstiden vet jag inte exakt. Fanns det något lok i Gamleby då?

Hamnspåret efter breddningen användes ganska flitigt. Jordbruksmaskiner ankom Trava ganska ofta och pappersemassa från Edsbruk lastades på hamnspåret ner till hamnen och på hösten lastades säd från hamnsilon. Jag vet inte när den sista vagnslasten var men säkert långt in på 80-talet. Vid införandet av radioblock togs växeln bort och ett 20-tal meter av spåret. Resten ligger kvar, men är nu begravt under jord och asfalt. På bron över Gamlebyån har rälerna tittat fram genom asfalten. I min trädgård finns en meter räls kvar som minne av hamnspåret!


Hela tråden: