Apropå Gamleby och breddning (Bana)

av Kjell Aghult, Sunday, April 01, 2018, 18:18 (2188 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

.. Det var tunga och långa godståg mellan Hf-Vk, ofta med dubbla Tp-lok som dragare...

I 1963 års graf finns "reservutgången" 7793 (Överum 21.15)-5448 (Västervik nästa morgon 4.50). Motriktade tåg (7794 resp 5449) mest tomloksturer? Hur ofta behövde denna dubblering utnyttjas? Man tjänade ca 150 bruttoton mot lokkoppling. Saken tycks krävt litet tkl-övertid, men "sådant måste gå på småbanor": Farbror Evert var tkl på HNJ-nätet sitt mesta SJ-liv (Frånsett "stambaneåren" i Olskroken, Herrljunga och Valtorp).

S k förplanerade extratåg ritades förstås inte in på måfå. Man följde tågledningens månatliga extratågsstatistik. "Korsordet" (rättidigheten) fördes däremot alltmer dag för dag (Med alltid
"dygngrafen" att ta fram). Inför varje ny tågplan fick också en intresserad tågledare nagelfara de grafiska utkasten: De ju bli kommande arbetsunderlag. Men känsliga fordons- och personalvändningar framgick inte alltid så tydligt. Och alltid ställdes motfrågan: Vad kostar det att slaka av konstruktionen?


Hela tråden: