B&W-motor i RAI dieselmotorvagn (Järnväg allmänt)

av Lars E Johansson, Thursday, April 05, 2018, 10:24 (2207 dagar sedan) @ BD

Tyvärr inget svar på din fråga, men i Persiska Kompaniet (som formellt var den som förhandlade med Iran) ingick förutom NOHAB och ASEA även bl a Atlas Diesel. Trots detta kom detta företag tydligen inte i fråga som motorleverantör. ASEA levererade den elektriska delen. En intressant detalj i beställningen var att motorerna skulle lämna 2x440 hk vid havsnivå och 2x330 hk på 2100 möh. Kan det ha spelat in vid beställningen? Är "effektförlusten" på hög höjd lika stor på moderna motorer? Den transpersiska järnvägen mellan Kaspiska havet och Persiska viken nådde i Gadouktunneln 2100 möh medan Kaspiska havet ligger 26 muh. Även ånglok som levererades till Iran provkördes f ö i Norge. Uppgifter i huvudsak ur "NOHAB 100 år"


Hela tråden: