BR container i Göteborg 1966 (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Monday, April 09, 2018, 16:39 (2206 dagar sedan) @ BD

[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB13449_05&Imgnr=1[/img]

Ca 1964 såg jag dylika containers i Göteborg och även en lastad på en Os-vagn. Redan 1958 hade jag i Scottland sett likadana containers lastade på enaxlig påhängsvagn dragna av trehjuliga Scammel dragfordon.

Vistades i mitten av 1960-talet ofta i Bremerhaven där man kunde se början av containeriseringen i form av containers i lättmetall vilka kunde förses med boggihjulställ och kingpin för att dras av vanliga trailerdragare.

Bildtext:
Engelsk järnvägs container av äldre utseende.


Anmärkning:
Det finns fler negativ i samma serie. ( Nr 27720.)
Högupplöst bild finns.
Scannad med UMAX PowerLook 1120

Fotograf: A-P Jonasson Göteborg Ort/Driftplats Göteborg Bandel:
Fototid 1966-08-31 -- Bolag Kompletterad 2017-04-05

[img]http://www.samlingsportalen.se/images/bakgrund_meny_del.jpg[/img]

Detta är en sk "[i]Conflat B container[/i]". Containern i fråga är tillverkad i Wolverton år 1956 och är en av 1500 tillverkade som beställning 2785.

Konceptet med container transporter tillkom någon gång på 1860-talet, och det dröjde bara några år innan järnvägsbolagen (via [i]Railway Clearing House[/i]) standardiserade storlekarna på containers.

Det fanns i grunden två container storlekar, B (16 engelska fot lång) och A (8 engelska fot lång). De flesta containers användes för möbeltransporter eller styckegods (mattor i detta fallet), men det fanns även kylcontainers (några byggda i glasfiber!) med iskylning, containers för flytande gods (då särskilt malt till bryggerier), öppna containers och containers för pulvertransporter.

Telegrafkoden för containervagnar var "[i]Conflat[/i]" och det fanns två typer, Conflat A (en B container eller två A container) och Conflat L (tre A container). Samtliga containervagnar hade vakuumbroms och vissa även tryckluftbroms.


Hela tråden: