Möte med överlånga tåg (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Sunday, April 15, 2018, 15:46 (2165 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Om ett av tågen är för långt för att få plats på mötesspåret kan man ju antingen ta in det kortare tåget först på sidospåret på stationen och så kan det överlånga tåget sedan passera på huvudspåret.
Annars får man göra så att det överlånga tåget kör in på sidospåret, men stannar med loket före utfartsväxeln till huvudspåret. Så tar man in det kortare tåget på huvudspåret. Därefter kör det det överlånga tåget vidare ut på huvudspåret igen och då blir växeln i den andra änden av bangården klar för det kortare tåget då hela det långa har passerat den.
Om båda tågen är överlånga går det ju inte om det inte finns fler spår än två så man kan dela på något av tågen och växla in en del på ett annat spår.

Hur ofta sådana möten förekom har jag ingen uppfattning om.

Nu tycker jag att du krånglar till det.

Fallet då endast det ena tåget är för långt är snabbt avklarat. Tågens ordningsföljd är inte relevant för lösningen, det har väl aldrig funnits någon regel som stenhårt föreskriver att det första tåget ska tas in på sidan på en normal svensk station. Man får förutsätta att behövlig stoppsignalering, ordergivning m m äger rum.

Det är rimligen möten mellan TVÅ tåg, som båda är längre än stationens längsta hinderfria möteslängd, som är det intressanta i frågan. Sådana möten går att genomföra på en station med endast två genomgående spår och inga andra sidospår, men det går förstås mycket lättare om det finns ytterligare spår där man kan backa in vagnar.


Hela tråden: