Möte med överlånga tåg (Järnväg allmänt)

av IH, Sunday, April 15, 2018, 17:58 (2165 dagar sedan) @ Per Lind

Troligen gjordes det så här:
Om det var motbacke ut från stationen åt ena hållet så kopplade tåget som kom från det hållet av några vagnar en bit bort på linjen. Med vagnarna var personal som fanns på stationen och kanske eldarna om det behövdes. När man växlat och mötts så att fanns fritt mötesspår knuffades de avkopplade vagnarna för handkraft till mötesspåret. Nästan alla stationer har ju motlut åt minst ett håll ut från stationen och jag tror det var ganska vanligt att förflytta vagnar med handkraft om det gick.

En gammal man som jag kände och jobbade vid järnvägen som lokförare under andra världskriget har berättat en hel del. Det var ganska vanligt att det bröts mot diverse regler under kriget med framförallt för tunga tåg p g a bränslebristen. Han berättade om en lastplats med ett stickspår och bara en växel. Kom tåget från fel håll kopplade man av vagnen eller vagnarna ganska långt från växeln på en höjd och sedan fick vagnarna rulla nedför en backe och få fart så det kunde växlas in på stickspåret. Sista biten var det motlut vilket gjorde att det var lätt att för handkraft rulla ut vagnarna på huvudspåret när de var lastade om tåget kom från fel håll.


Hela tråden: